رهن و اجاره در منطقه سناباد مشهد چقدر نقدینگی می‌خواهد؟ (۹ خرداد ۱۴۰۳) به آینده بورس امیدوار باشیم؟ (۹ خرداد ۱۴۰۳) نرخ ارز نزولی خواهد شد؟ | در چه صورت منتظر موج بعدی نزول باشیم؟ (۹ خرداد ۱۴۰۳) سیگنال منفی به بازار خودرو | خودروسازان کاهش تولید داشتند + نمودار (۹ خرداد ۱۴۰۳) افزایش بی سروصدای یک محصول ایران خودرو | خودروسازان بدون دریافت مجوز قیمتی دست به کار شدند؟ رفع پلمب واحدهای صنفی طلا و جواهر در مشهد ۵۴ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) طلافروشی‌های مشهد بالاخره کوتاه آمدند | بازگشایی پس از ۲۲ روز با مبلغ ۲ میلیارد در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ خبر خوش برای زوج‌های جوان | صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟ معرفی ۱۰ ماشین خارجی که در سامانه فروش عرضه می‌شوند | ژاپنی‌ها در دوره جدید واردات خودرو یکه‌تازی می‌کنند + تصاویر چطور بهترین لاستیک را انتخاب کنیم و چقدر بابتش پول بدهیم؟ قیمت افغانی امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای دهه شصتی‌ها + شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام هفته آینده، نتیجه قرعه‌کشی خودرو‌های برقی اعلام می‌شود سومین سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر‌های بسیار خوب دولت برای بورسی‌ها | ۴ تصمیم مهم برای نجات بازار سرمایه (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای دارندگان حواله پژو پارس؛ طرح تبدیل حواله به این ۳ خودرو آغاز شد + اسامی خودروها، مبلغ و زمان تحویل (۸ خرداد ۱۴۰۳) چراغ سبز بورس بالاخره روشن شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ خرداد ۱۴۰۳)  آخرین جزئیات از تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان (۸ خرداد ۱۴۰۳) بانک‌ مرکزی نرخ سود بانکی را اعلام کرد | اخطار جدی به بانک‌هایی که از بخش‌نامه جدید پیروی نکنند یک دلار آمریکا وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا در بازار امروز مشهد (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) بایدونبایدهای عرضه نان اینترنتی در مشهد | نباید قیمت نان در بستر آنلاین افزایش یابد طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در صف بررسی در مجمع تشخیص! پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ هزار تن جو از اراضی خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

ترانزیت ۱.۵ میلیارد دلار کالا به افغانستان از مرزهای کشور

  • کد خبر: ۱۵۴۳۸۷
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
ترانزیت ۱.۵ میلیارد دلار کالا به افغانستان از مرزهای کشور
استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون تردد ناوگان باری ایرانی به افغانستان ۳۰ هزار و ۴۴۶ مورد و از سوی دیگر تردد ناوگان افغانستان به ایران از این مرز ۸۸ هزار و ۱۴۵ فقره بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یعقوبعلی نظری روز شنبه در نشست با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در مرز دوغارون تایباد افزود: مرز دوغارون-اسلام قلعه که در نزدیکی مشهد و هرات قرار دارد، یکی از محورهای اصلی ترانزیت و صادرات به کشور افغانستان است.

وی ادامه داد:توجه به این که هرات و مشهد ۲ شهر مهم افغانستان و ایران در نزدیکی این مرز قرار دارد و از نظر تاریخی و جمعیتی خراسان رضوی با بیش از هفت میلیون جمعیت،صنایع و محصولات خوبی را در خود جای داده است و بازرگانان مهمی در این مسیر فعال هستند هدف کلی این است که از منطقه دوغارون بیشترین استفاده صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم سفر مسوولان افغانستانی منشأ خیرات و برکات برای هر ۲ ملت در موضوع تجارت و تبادل اقتصادی در مرز دوغارون شود تا مردم بتوانند از این شرایط بهره مند شوند.

نظری افزود: موضوع شبانه روزی کردن مرز دوغارون-اسلام قلعه در گفت و گو با والی هرات مورد بررسی قرار گرفته است و از طرفی طرح جامع گمرک دوغارون در دست اجراست تا بسیاری از مشکلات در خصوص ترانزیت، صادرات و مسافر برطرف شود.

تردد ناوگان افغانستانی از مرز دوغارون حدود سه برابر ناوگان ایرانی است

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز گفت: مرز دوغارون-اسلام قلعه بازوی مشترک اقتصادی و تجاری ۲ کشور همسایه است و امارت اسلامی در برنامه های تجاری و اقتصادی خود مصمم است مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

نورالدین عزیزی افزود: افغانستان، شاهراه ترانزیت منطقه با کشور تاجیکستان است و از طرفی با داشتن ۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با چین دارای اهمیت فراوانی است.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند اکتشاف و بهره برداری معادن و کشت فراسرزمینی در افغانستان از موضوعات مورد توجه برای همکاری دو جانبه بین ایران و افغانستان است.

ترانزیت ۱.۵ میلیارد دلار کالا به افغانستان

ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در طول ۱۱ ماه گذشته، ۱۰۷ میلیون دلار واردات کالا از کشور افغانستان به ایران بوده است که از نظر وزنی ۲۲۰ درصد و از نظر ریالی ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

جواد جعفری از پیگیری تفاهمنامه ها بین ۲ گمرک هرات و دوغارون خبر داد و افزود: طی بازه زمانی یاد شده یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار کالای کشورهای دیگر به افغانستان ترانزیت شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم در این نشست گفت:میانگین ورودی و خروجی کامیون از این مرز مهم به روزانه ۵۰۰ دستگاه رسیده است که پیش بینی می شود این عدد با توسعه و تسهیل تجارت در این مرز به هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز برسد.

جعفر شهامت افزود: جداسازی مسیر ورود و خروج ناوگان، تکمیل و ساخت راه تا ورودی اسلام قلعه، ایمن سازی منطقه در مقابل سیلاب از جمله برنامه‌های در دست اقدام راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در منطقه مرزی دوغارون است.

وی ادامه داد: طی ۱۱ ماه امسال به طور متوسط روزانه سه هزار و ۸۶۰ مسافر از این مرز زمینی تردد کرده اند.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستانهای صالح آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع است و شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

تا پیش از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->